Draaien rond de (doof)pot

Gisteren kwam de commissie Deetman met haar eindrapport.
Tussen 1945 en 1981 zijn er in Katholieke internaten en instellingen door paters en broeders tussen de tien- en twintigduizend kinderen seksueel misbruikt en daarnaast door kapelaans en pastoors nog eens naar schatting enkele tienduizenden.
Dit betekent dat er 35 jaar lang elke dag minstens twee of drie kinderen misbruikt werden door gezagsdragers van de Rooms Katholieke Kerk.
Op het rapport Deetman valt weinig af te dingen. Het heeft misschien te lang geduurd voor het er was, maar het is ook een zeer zorgvuldig uitgevoerd onderzoek en dat kost nu eenmaal tijd.
Er is echter één conclusie waarbij vraagtekens gezet moeten worden: volgens Deetman ligt de reden waarom dit heeft kunnen gebeuren in het feit dat de Rooms Katholieke Kerk geen van boven opgelegde hiërarchische structuur heeft, maar dat het in plaats daarvan een gelede organisatie is waarbij bisdommen en kloostergemeenschappen autonoom zijn.
Wat de kloostergemeenschappen betreft kan hij daarbij gelijk hebben, maar dat de autonomie van bisdommen de reden is waarom het seksuele misbruik door pastoors en kapelaans zo door heeft kunnen woekeren is natuurlijk quatsch. Tenminste, je mag er toch vanuit gaan dat een bisschop een geestelijke uit zijn bisdom die kinderen misbruikt niet stiekem doorstuurt naar het bisdom van zijn collega bisschop. Want als dat al die jaren het geval is geweest, tja, wat moet je dan nog met de Katholieke Kerk?
Ik kan maar één reden bedenken waarom Deetman deze conclusie trekt: als hij in zijn rapport zou schrijven dat de bisschoppen willens en wetens al deze misdaden al die jaren in de doofpot hebben gestopt dan zou hij in feite zeggen dat de Rooms katholieke Kerk in Nederland juridisch gezien een criminele organisatie is – met alle gevolgen van dien wat verjaring betreft een aansprakelijkstelling van de leiders – en dat is iets dat hij als CDA-er niet op zijn geweten wil hebben.
In dat licht gezien is ook zijn gedraai rond het woord doofpot de speciale uitzending van Nieuwsuur van gisteravond begrijpelijk: Deetman kan (of mag?) het gewoon niet zeggen.
Ook aartsbisschop Wim Eijk weigerde waarschijnlijk om die reden het woord doofpot in de mond te nemen. Al maakte deze laatste het nog veel bonter door het gehele misbruik af te doen als zijnde veroorzaakt door “onvoldoende adequaat “en “onzorgvuldig” handelen. Maar wat kan je anders verwachten van een kerkleider die, nadat in zijn kerkprovincie het misbruikschandaal is losgebarsten, eerst twee jaar lang categorisch ontkent dat de Kerk ooit iets van het misbruik heeft geweten?
Als hij nu eens excuses maakte voor alle leugens en ontkenningen van de afgelopen jaren…
Natuurlijk doet hij dit niet. In plaats daarvan klopt hij zich op de borst met de mededeling dat de bisschoppen het probleem goed aanpakken: heden ten dage wordt er bij misbruik zelfs aangifte gedaan bij justitie (!) – dat pastor R. door hun toedoen 27 jaar lang zijn gang heeft kunnen gaan en pas in 2010 is vastgezet schuift hij achteloos terzijde – en bovendien is er een nieuw meldpunt Misbruik opgezet met een Klachtencommissie, een platform Hulpverlening en een CompensatieCommissie. Alsof dit hun verdienste is…
(Overigens zijn er ook enkele kanttekeningen te plaatsen bij dit nieuwe meldpunt. In een artikel in de Gardian wordt door Jan Brennikmeijer – hoofd van het meldpunt en volgens de Kerk de juiste man op de juiste plaats – het misbruik nogal gebagatelliseerd, of een man als Wolfers, die ervan uitgaat dat het slachtoffer eerst maar moet aantonen dat hij werkelijk misbruikt is en die eerst naar oorzaken uit het verleden anders dan het misbruik gaat zoeken, de juiste man binnen het platform Hulpverlening is, wordt door velen betwijfeld, en de Compensatie Commissie moet nog van start gaan)
Of het Deetman-rapport iets zal veranderen aan de houding van de Rooms Katholieke Kerk in Nederland valt te betwijfelen. De reactie van aartsbssichop Wim Eijk, de onbereikbaarheid van oud-bisschip Bär en het korte excuusbriefje van kardinaal Simonis (“Wir haben es nicht gewusst”) – die eerst nog heel hautain optrad bij Pauw en Witteman en nu ineens niet meer bereid is om voor het voetlicht te treden – doen het ergste vermoeden.
Het zal volgens mij vooral aan de slagkracht van de Stichting KLOKK – Koepel Landelijk Overleg Kerkelijk Kindermisbruik, die de slachtoffergroeperingen bundelt – liggen of men erin zal slagen de Kerk in Nederland tot andere gedachten te brengen en daarmee misschien de kiem te leggen tot een begin van het uitbannen van dit kwaad binnen de Katholieke Kerk. Want in Nederland kan het misbruik – onder druk van de media en publieke opinie – dan wel eindelijk aangepakt worden, in een groot aantal Derde Wereld Landen is vandaag de dag de situatie nog steeds zo als Deetman in zijn rapport beschrijft.
Diegene die daaraan twijfelt moet “De Kindervriend” maar eens lezen.

Be Sociable, Share!
Dit bericht is geplaatst in Misbruik met de tags , , , . Bookmark de permalink.

13 reacties op Draaien rond de (doof)pot

  1. Ik heb de uitzending gezien. Ik heb zelf 5 jaar op SINT LOUIS in Oudenbosch gezeten. Zelf gelukkig niet misbruikt, maar er zijn wel zaken waarvan ik achteraf gedacht heb, raar. En nu vallen de puzzelstukjes samen.
    In dit licht krijgt de uitspraak van Jezus “LAAT DE KINDERTJES (TOT) MIJ KOMEN” toch wel een cynische lading.

  2. kees de greef schreef:

    Waarvan akte.
    Helemaal mee eens. Deetman heeft echter ook 2 kansen laten liggen:
    – de terreur en het geweld op inrichtingen is buiten het onderzoek gebleven; was ook niet zijn opdracht, maar op andere terreinen is hij ook verder gegaan dan zijn opdracht, denk maar aan de tussentijdse commissies etc.
    – de gevolgen voor de familie van slachtoffers, (partners,. kinderen, broers zussen) is niet meegenomen in het rapport. Deze groep wordt vaak ‘vergeten’ terwijl ook zij te lijden hebben (gehad).

  3. Herinneren jullie je nog het bezoek van POPIE JOPIE (geweldige paus) in 1985 in Nederland? De weerstand en de protesten waren wellicht het gevolg van opgekropte woede en frustratie van de slachtoffers die nog niet konden (of wilde) spreken over de donkere bladzijde uit hun (misbruikte) jeugd, maar op dezemanier hun ongenoegen toonden naar de leider van de katholieke kerk.

  4. Fred schreef:

    Kots- en kotsmisselijk word je van al dat gedraai en ontwijkend gedrag van al die hypocriete zogenaamde kerkleiders. Toch moet me van het hart dat juist de cultuur binnen de kerk het iedereen die met kinderen te maken had, wel erg `gemakkelijk` gemaakt werd.Natuurlijk wisten ze wel wat ze deden, maar “als jij niks over mij zegt. zeg ik niks over jou!“Je opmerking over Deetman onderschrijf ik voor de volle honderd procent. Maar misschien tilt iemand de deksel van die doofpot nog eens op. Jij misschien?
    Hartelijke groet,
    Fred

  5. Carine Hutsebaut schreef:

    Ik moet u beiden bijtreden. Het is maar door de wereldwijde omerta dat dit zo lang heeft kunnen duren. Er zijn trouwens nog twee instanties die zich wel heel opvallend gedeisd houdt: de politiek en justitie. Hoeveel kinderen werden niet in de grijpgrage poten van dergelijke onaantastbare daders gestopt door jeugdrechtbanken? En wat gezegd van de opeenvolgende ministers van volksgezondheid die toezicht moesten houden op het welzijn van kinderen? Die horen we nu ook niet, hé. Ik vraag mij trouwens af of er alsnog geen achterdeuren zijn om dit als Misdaad tegen de Mensheid te catalogeren. Wat is er dan wél een misdaad tegen de mensheid? Misschien nog een mogelijkheid: een klacht formuleren voor discriminatie omwille van de aard van de ‘doelgroep’, want het gaat wel degelijk om een bepaalde doelgroep, kinderen, die omwille van hun kind-zijn uitgekozen werden om mishandeld en misbruikt te worden.
    Enfin, lijkt mij toch iets om over na te denken.
    Vriendelijke groet
    Carine

  6. WIR HABEN ES NICHT GEWUST. Een phrase van de NAZI’s
    de werkelijke betekenis is WIJ WISTEN HET WEL, MAAR WE WILLEN HET NIET WETEN EN ER GEEN VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DRAGEN. Net als de nazi’s het bedoelden.
    Wat de kerk moet begrijpen is dat het sexueel misbruik, kinderen tot hun dood misvormd en ongelukkig maakt en dan hebben de kinderen die zelfmoord gepleegd hebben, of er niet eens meer over willen spreken hun stem nog niet laten horen. “JE MOET HET NIET GROTER MAKEN DAN HET IS”, MAAR JE MOET HET WEL ZO GROOT MAKEN ALS HET IS. En dat is nauwelijks mogelijk met een zwijgende meerderheid.

  7. rob strengers schreef:

    Hoi José. Jij wilde indertijd niet bij Pauw en Witteman toen je boek uitkwam. Misschien moet je echter toch wat meer doen dan alleen je schrijverstalent gebruiken voor je site en je boeken. TV is een machtig medium. Als Simones dit instrument(mis)bruikt,is het misschien toch wel eens goed om als slachtoffer, en tevens iemand die dit goed kan verwoorden, in de tegenaanval te gaan! Misschien het overwegen waard om dit toch eens te proberen? Er zit namelijk volgens mij, als ik bovenstaande reactie van je lees, nog een hoop woede bij je. Toch had je een tijd geleden je voorgenomen om na die ene kolom van jou er een “punt” achter te zetten. Sterkte, Rob Strengers

  8. Joep Rütter schreef:

    De uitkomst van het rapport was al voorspellend .
    Er zijn nog genoeg mensen die dit niet bevredigend vinden .
    Het is een schande zo als de kerk en vooral de politiek en justitie , vrij zijn gepleit in dit rapport.
    van de heer Deetman het is te mild . Alles is mooi geformuleerd .Ondanks dat het openbaar is geworden dat er wat mis was . Het is te mooi om waar te zijn dat juist zij die alle ellende veroorzaakt hebben . Het nog niet in willen zien dat ze fout zaten . Juist de christelijke partijen speelde toen al een grote rol . In het drama . Zoals Carine Hutsebaut zegt de kinderbescherming de rechtelijke macht die de kinderen weg haalden bij huis en haart . Keken niet meer om naar de kinderen als deze achter de klooster muren verdwenen . We praten over toezicht nu jeugd zorg . Waar was de toezicht van de raad van kinderbescherming toen . Hadden die geen plicht . Om pols hoogte te nemen , Hoe het de kinderen verging . Goed Deetman zijn rapport . En de kerk heeft het programma over genomen van het spijt me . Het speet hun wat zij verbloemd hebben . En dan nog niet toe willen geven wat ze hebben aangericht . Nee ze repten met geen woord . Politiek houd zich hier ook maar stil . De verjaring is de uitkomst die hier goed van toepassing komt .
    Als slachtoffer houd je maar op de achter grond zoals je jaren hebt gedaan . Zij spreken niet meer omdat ze het niet meer aankunnen continu het zelfde te roepen de kerk heeft me verkracht . Met hulp van de raad van kinderbescherming . Omdat we toen en nu niet geloofwaardig waren .

  9. Jose schreef:

    Hoi Rob,

    Het was De Wereld Draait Door maar dat doet er niet zo toe. Ik heb toen wel zitten aarzelen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ten eerste omdat naar mijn gevoel DWDD niet helemaal zuivere motieven had om mij uit te nodigen (sensatie) en ten tweede omdat ik elke schijn dat ik het mij aangedane misbruik commercieel aan het uitbuiten was wilde vermijden. Daarnaast was er ook nog een andere keuze die ik moest maken: slachtoffer zijn of schrijver blijven. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik niet wilde dat het misbruik weer heel mijn leven ging beheersen. want dat deed het de eerste maanden. Daarom heb ik op 5 mei de blog bevrijdingsdag geschreven. En je hebt gelijk, ik heb nog een heleboel woede in me als ik zie hoe de Kerk nu, 2 jaar later, nog steeds schijnheilig aan het draaikonten is. In de tegenaanval gaan jeukt dus wel en als zich ooit een mogelijkheid aandient om het te doen en het is een integer en niet op sensatie belust programma, wie weet. Maar dan zal ik er niet als slachtoffer zitten, want dat ben ik niet meer.
    Hartelijke groet

    Jose

  10. Jose schreef:

    Binnengekomen via e-mail en met toestemming van slachtoffer geplaatst.

    Op 18 december 2011 11:26 schreef A.D. het volgende:

    Je reactie gelezen Jose.
    Grotendeels eens.
    Wim Deetman legde op de besloten bijeenkomst nog eens het verschil tussen doofpot en andere vormen uit.
    Hij heeft gelijk. Zocht het op in het woordenboek.
    Als je groot bereik hebt met je informatie, leg mensen dan eens voor zich officieel af te melden bij hun bisdom als katholiek.
    Deed het net ook. Niet iedereen weet dat dit officieel moet.
    Vriendelijke groet, A.
    ———————————————————————-

    Hoi A.

    Heb erover gedacht het in mijn blog te zetten maar was bang dat het verhaal erdoor vertroebeld werd.
    Zelf heb ik me vorig jaar uitgeschreven.
    Doofpot betekent officieel “er niet over praten en het voor anderen verbergen”
    Dat hebben de bisschoppen wel degelijk gezamenlijk gedaan. Zij hebben er niet met de wereldlijke instanties (gerechtelijke macht) over gesproken en het voor de rest van de wereld verborgen.
    Ben benieuwd welke draai Deetman eraan gegeven heeft op de besloten bijeenkomst. Ik hoor het graag van je.

    Hartelijke groet

    Jose

    ——————————————————————-

    Op 18 december 2011 15:17 schreef A.D. het volgende

    Klopt Jose doofpot=verder zwijgen over, verder niet meer bespreken of handelen. Maar dat deden die hufters wel, onderling spraken ze er over en zette het ook op de agenda om er vervolgens niks meer mee te doen.
    Weet niet precies welk ander woord Deetman gisteren gebruikte maar kwam neer op toedekken. Kon me er wel in vinden.
    Belangrijker is dat de slachtoffers nu veel meer een vuist willen maken, gesteund door het rapport. Denk dat Deetman ook nog wel iets oppakt en de politiek reageert ook…….. Warmhouden want dit moet veranderen. Niet alleen in de rk-kerk maar overal waar met kinderen wordt gewerkt.
    Had het liever gisteren allemaal niet mee hoeven te maken maar het was wel een hele bijzondere ervaring. Had daardoor zelfs iets “moois”. Enorme hemogeniteit. Soort broertjes en zusjes-gevoel (als ze geen ruzie maken).
    Volg je het nieuws momenteel vanuit Spanje of zit je in Nederland? Youp van het Hek had zaterdag in nrc ook een mooie column. Gelezen?
    Tot later! A.

  11. Jose schreef:

    Hoi A.

    Beetje gedraaikont van Deetman, vind ik persoonlijk. “Doofpot”, “toedekken”, de bisschoppen hebben het misbruik willens en wetens gewoon al die jaren door laten gaan met als enige doel hun machtspositie te behouden. En dat weet Deetman drommels goed.

    Hartelijke groet

    Jose

    Voor de lezer:

    Wat het uitschrijven uit de R.K Kerk betreft, misschien zijn er nog veel meer mensen die dat graag willen (wat ik me na dit rapport heel goed kan voorstellen). Daarom hierbij een voorbeeld van de 4 brieven die daarvoor verstuurd moeten worden. Als u op de betreffende link klikt kunt u de voorbeeldbrief downloaden.
    1. Uitschrijven Centrale Administratie R.K. Kerk
    2. Uitschrijven SILA (Stichting Interkerkelijke Leden Administratie)
    3. Uitschrijven parochie
    4. Verzoek geheimhouding Gemeente

  12. Fred schreef:

    Nog even dit José,
    Advocaat Jan Boone heeft het Bisdom Rotterdam (je weet wel met die geile Bär) aangeklaagd als onderdeel van een criminele organisatie. Als onderbouwing voor die aanklacht gebruikt hij het rapport Deetman

  13. Frans Bernsen schreef:

    Bij deze wil ik nog even reageren op de reactie van Carlo Marijnissen van 17-12-2011
    (wel een beetje laat maar beter laat dan nooit).

    Inderdaad schijnt Jezus gezegt te hebben: laat de kinderen tot mij komen.
    Maar NIET van: en misbruik ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *