Open Brief aan Drs. W.J. Deetman

(20 maart 2010: Na de overhandiging van het eerste exemplaar van Pater Noster aan Khadija Arib vroeg zij aan mijn vriendin Renata of ik er hiermee echt een punt achter kon zetten. Renata hoopte van wel. Met onderstaande open brief ging ik echter een dag later al ‘in de fout’. Ook nu weer, na de in mijn ogen schandelijke brief van de paus jeuken mijn vingers. Hoe durft iemand die als prefect van de Congregatie van de geloofsleer in 2001 een brief rondstuurt waarin hij precies vertelt hoe misbruik in de doofpot gestopt moet worden, nu ineens zijn onderdanen de schuld te geven? Dit is de omgekeerde wereld. Paus Benedictus XVI (Joseph Ratzinger) is één van de hoofdschuldigen in dit misbruikdrama. Doordat hij de bisschoppen, geestelijken en gelovingen op straffe van excommunicatie verbood over misbruik naar buiten te treden heeft hij ervoor gezorgd dat het misbruik nog negen jaar door kon gaan en veel schuldigen zich nu kunnen beroepen op verjaring)

Geachte heer Deetman,

“U moet mij niet hebben,” was uw eerste reactie toen de bisschoppen en de KNR u vroegen een voorstel te doen voor onderzoek naar het seksueel misbruik van minderjarigen door RK geestelijken. Ik onderschreef die mening toen ook maar nu u heeft laten weten dat alleen al het samenstellen van een onderzoekscommissie zes tot acht weken gaat duren, ben ik het nog veel meer met u eens. Je kunt de vele honderden slachtoffers van deze misbruikaardbeving geen zes tot acht weken aan hun lot overlaten.

Er moet meteen actie ondernomen worden. Nederland barst van de hulpverleners, ook op het gebied van misbruik. Wat er nu onmiddellijk moet komen is een onafhankelijk Steunpunt voor Misbruik.

Een plaats waar slachtoffers die dat willen met hun verhaal heen kunnen.

Een plaats waar slachtoffers die dat willen psychische hulp kunnen krijgen.

Een plaats waar slachtoffers die dat willen de eerste juridische bijstand kunnen krijgen.

Een plaats waar slachtoffers die dat willen de confrontatie aan kunnen gaan met hun misbruiker.

Een plaats waar slachtoffers zich veilig voelen.

Om slachtoffers die nog niet “uit de kast” zijn durven komen te helpen dat wel te doen kan het Steunpunt elke week een lijst publiceren met internaten waarvan meldingen zijn binnengekomen. Het weten dat je niet de enige bent geweest op jouw school kan je helpen die stap te nemen.

Een onderzoek “met historisch karakter” zoals u dat noemt kan later. Er zijn straks universiteiten en aanstaande promovendi genoeg die dat graag zullen willen doen. Die kunnen dan ook meteen onderzoeken hoe het mogelijk is geweest dat de Nederlandse regering heeft toegestaan dat er binnen de staat een organisatie bestond die zijn eigen wetten en eigen rechtspraak kon uitoefenen en seksuele misbruikmisdadigers aan vervolging door Justitie kon onttrekken.

Ik wil u hierbij vragen de opdracht terug te geven aan de bisschoppen en de KNR zodat de weg vrij is voor de Tweede Kamer om op korte termijn zo’n Steunpunt voor Misbruik in het leven te roepen en er hulp geboden kan worden aan de slachtoffers.

José Hennekam

Schrijver van Pater Noster

pater-noster_3d.jpg

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 10 reacties

Wir haben es nicht gewusst, een kardinale leugen

Na het dichtslaan van mijn eigen misbruikboek was het, tot verdriet van een aantal medeslachtoffers, mijn serieuze bedoeling geen misbruikblog meer te schrijven. De beschamende vertoning van kardinaal Simonis bij Pauw en Witteman – als ik eraan terugdenk voel ik mijn woede weer opkomen – dwingt me echter op dit besluit terug te komen. Niet als slachtoffer, want als zodanig zie ik mezelf sinds afgelopen week niet meer, maar als “ervaringsdeskundige”.

Was het toeval dat Simonis ‘Wir haben es nicht gewusst’ zei, een term die je tegenwoordig alleen maar gebruikt voor iets wat je heus wel weet maar niet wil weten? Of was het een kardinale slip of the tongue? Daarvoor moeten we een aantal uitspraken van Simonis onder de loep nemen, denk ik. Simonis kan zich uit de periode dat hij bisschop was (38 jaar) nog ongeveer 10 gevallen van misbruik herinneren. Of minder dan tien, het precieze aantal weet hij blijkbaar niet meer en kan hij ook nergens meer opzoeken. Maar hij weet nog wel dat hij er zeer zorgvuldig mee is omgegaan. Ik vind dat aantal van tien moeilijk te geloven. Als het één keer in de 4 jaar voorkomt ga je echt niet in 1995 een meldpunt Hulp & Recht oprichten. Ook de cijfers spreken het tegen. Tot het opengaan van de doofpot ruim een maand geleden waren er bij Hulp & Recht 276 meldingen binnengekomen, ofwel 20 per jaar. Dat zijn heel wat andere getallen dan minder dan of hooguit 10 stuks in 38 jaar.

Een duidelijk geval van ‘Wir haben es nicht gewusst’.

Je verschuilen achter het feit dat je voor wat er bij ordes en congregaties in die periode is gebeurd niet bij de bisschoppen moet zijn maar bij de provinciale overste van de betreffende orde of congregatie wekt bij mij de indruk dat Simonis hiermee zijn eigen vuil op de stoep van een ander wil vegen. Daarnaast geloof ik er geen barst van, natuurlijk had een (aarts)bisschop vroeger ook overleg met congregaties en ordes. Waarschijnlijk zal hij gedacht hebben: er zijn toch bijna geen religieuzen in Nederland meer over dus als we als bisschoppen de schuld bij die kleine gesloten gemeenschappen met hun ‘te enge sfeer’  leggen, komen we er misschien nog genadig van af.

Het misbruik in Ierland en Nederland niet met elkaar mag vergelijken, volgens Simonis. In Ierland is het veel meer toegedekt.

Ik vraag me af waar hij deze uitspraak op baseert. Bij Hulp & Recht zijn sinds de doofpot open is gegaan 1100 meldingen binnengekomen. Hoeveel het er zouden zijn als Hulp & recht een onafhankelijk meldpunt zou zijn en niet van de katholieke kerk zelf, daarnaar kan men alleen maar gissen. Wel weet ik dat ík me niet heb gemeld en dat het merendeel van de slachtoffers die mij een mail hebben gestuurd dat ook niet hebben gedaan. Blijkbaar is het tot Simonis nog niet doorgedrongen dat de meeste slachtoffers door hun misbruik zo’n aversie en/of wantrouwen tegen de katholieke kerk hebben ontwikkeld dat ze zich nooit bij een aan diezelfde kerk gelieerde stichting zullen melden. Dat is ook de reden waarom er door een aantal misbruikte mannen opgeroepen wordt het onderzoek van Deetman te boycotten.

Misschien weer een geval van ‘Wir haben es nicht gewusst’ kardinaal Simonis?

Wat echter helemaal verbijsterend was om te horen uit de mond van diegene die door de meeste mensen toch als hoogste autoriteit van de katholieke kerk in Nederland wordt beschouwd, was dat hij misbruik ‘ingelicht in het geheim van het leven’ beschouwde, het als een soort ‘voorlichten’ zag en het vertellen aan je ouders ‘een beetje beschamend’ noemde.

Inderdaad kardinaal (priester) Simonis, er moet vroeger iets grondig mis zijn gegaan bij de selectie van priesters.

Aan het feit dat het celibaat niets met het leven van Christus te maken heeft maar dat het vroeger enkel en alleen is ingesteld om ervoor te zorgen dat de katholieke kerk niet door overerving zijn rijkdom kwijt kon raken, ga ik nu maar even voorbij. Al is het wel (weer?) een leugen van Simonis want hij kent de reden van het instellen van het celibaat natuurlijk drommels goed.

‘Wir haben es nicht gewusst’ heeft er voor mij gisteren een betekenis bij gekregen.

Die van een kardinale leugen.

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 14 reacties

Gaat straks het licht bij de katholieke kerk uit?

x2_efbb95.jpg

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 6 reacties

Gastblog Renata Oosterveen: Enge Buren

Enge mensen bevinden zich in alle lagen van de bevolking en ook in de wereld der New Agers werd mij enkele tientallen jaren geleden duidelijk. Ik bezocht toen een spiritueel klooster; de goeroe van het centrum predikte zijn gevolg van overspannen managers, geflipte directeuren en zoekende zonderlingen de fasen van verlichting middels het lichter maken van hun zakken. Helaas ontdekte ik dat de man zelve nog immer aan het aardse gebonden was met zijn voorliefde voor Jaguars (de automobielen) en dure huizen en besloot mijn heil elders te zoeken.

Wonen op een berg in het Spaanse vergt soms wat improvisatievermogen, maar na anderhalve week van ontberingen in de vorm van natte voeten, exotische fungusvorming, opengebroken vloeren, manoeuvreren tussen koud, warm dan wel helemaal geen water en het opstoken van de vloerverwarming terwijl buiten de mussen van het dak vallen, bleek mijn optimistische kampeerderinstelling zijn plafond te hebben bereikt. Nu ik erover nadenk, bedenk ik me dat ik nooit een kampeerinborst heb bezeten. Wat een geluk dat ik dat afgelopen week vergeten was. Maar dit terzijde.

Het was pure euforie, toen mijn lief José de kreet ‘Eureka, ik heb het gevonden!’ slaakte en als oorzaak van onze erbarmelijke omstandigheden een lek in de warmwaterleiding wist aan te wijzen. Een telefoontje naar Paco el fontanero (de loodgieter) leverde de geruststelling op dat hij reeds onderweg was om ons met zijn magische handelingen terug in de 21e eeuw te helpen. Nog geen kwartier later werd er aan de bel getrokken en waren wij verbaasd dat onze redder de tocht over drie bergen zo snel had weten af te leggen. José bereikte met zijn ellenlange benen als eerste de voordeur. Wat er echter over de drempel stapte had werkelijk niets van een Spaanse loodgieter. De wat hoekige tongval klonk totaal anders en verried dat we mogelijk met zwei Deutsche Leute van doen hadden. Dit vermoeden werd nog versterkt door de overrompelende manier van binnenvallen (zeer Duits volgens geschiedkundigen), hoewel het verschil in uiterlijk van de twee meer van een universeler model sprak, zoals je deze overal ter wereld kan tegenkomen. De koploper met een gebeitelde glimlach van oor-tot-oor en het uiterlijk van een overjarige hippie, met lang uitdunnend krulhaar (misschien kent u het type – nijver pogend met de laatste spaarzame krullen de steeds groter wordende kaalslag op het hoofd te camoufleren – een man die je het liefst zou willen adviseren de boel eraf te scheren omdat het zo triest oogt), gekleed in onvermijdelijk zwart oversized T-shirt met Boeddha-afbeelding en onverschrokken voortstappend op onverslijtbare Jezussandalen en een wat voorzichtiger, maar geenszins timide kameraad van het soort snelle-jongen-in-vrijetijdsoutfit: een ton sur ton shorts met zomers overhemd combinatie, designgympen en een preventief kaalgeschoren kop met rieten cowboyhoed.

Duitsers, zweverige types? Was er niet een verhaal over een Duitse New Age projectontwikkelaar die het stuk grond een aantal percelen verder had gekocht? Met grootse plannen om daar een spiritueel centrum te bouwen wat zijn weerga niet kende? En die, nadat de bouwvergunning was afgewezen,  met de noorderzon vertrokken was (volgens insiders met het geld van verlichte investeerders)? Zelfde stuk grond, zelfde nationaliteit, het kon bijna niet anders. En jawel, het bleken onze vermiste buren.

Kalend Krulhaar ontweek het José aan te kijken en stevende met uitgestoken hand op me af, mij doorborend met een alwetende blik; even vreesde ik voor een oogafwijking bij de arme man, maar gelukkig bleek het hier te gaan om de intieme gedragscode der zeer verlichten. Herkenning van mijn kant bleef echter  – met dank aan de voornoemde Jaguarliefhebber – uit; wel gingen de haren in mijn nek overeind staan. Als rechtgeaard lafaard vluchtte ik dan ook onder het mompelen van ‘entschuldigung, ich spreche keine Deutsch’ naar mijn werkkamer. José, mijn talenwonder, kon het vast wel alleen af.

Een klein half uurtje later klonk de bel nogmaals. Dit keer was het wel echt Paco die zijn opwachting maakte, het gereedschap in de aanslag. Ter ondersteuning van de werkzaamheden bood José beide rechterhanden aan, maar zelfs  toen er daarop een kabaal van jewelste klonk, vonden onze Duitse vrienden niet dat het tijd werd om op te krassen… Daarom verliet ik, de lafaard, schoorvoetend mijn kamer om me met tegenzin van mijn taak als gastvrouw te kwijten en het geanimeerde gesprek in halfslachtig Engels op gang te houden.

Zich tegoed doend aan de biervoorraad, begonnen onze nieuwbakken buren alsof het niks was wilde plannen op tafel te smijten: een zwembad, een macrobiotisch eethuis, meditaties geleid door de grootheden der aarde, samenzweringen met andere, in de Andalusische bergen verstopte, spirituele centra en – Kalend Krulhaar had vernomen dat ik muzikant was – concerten in de grotten van Nerja met allemaal internationale beroemdheden. Wat ik daarvan vond? Ik bromde wat positief motiverends als ‘mooie plek daar’ en hoopte ondertussen dat deze hoogsensitieve freunden doorkregen dat ik nu liever Spaans-Koeterwaals met de loodgieter bezigde, dan te proberen mijn aandacht bij het megalomane gezwam van hen te houden. Helaas, ze bleven het ene na het andere plan opperen ter verbetering van de staat van de wereld en – dat was me nu wel duidelijk – van hun portemonnee. Er werd door Kalend Krulhaar om mijn contactgegevens gevraagd. Ondanks zijn beklag dat hij problemen had met internet en alleen beschikking had over Skype (?) en mobiel, volstond ik met mijn emailadres; ik voelde er weinig voor hem als mijn nieuwste telefoonbuddy toe te voegen.

Aan al het goede komt echter een einde, dus ook aan het bier, en eindelijk besloten onze gasten het gebouw te verlaten. In het vrolijke gezelschap van Paco dronken we vervolgens de laatste verdonkeremaande blikjes bier om te vieren dat de lekkage verholpen was.

Voor het naar bed gaan herinnerde ik me het visitekaartje dat ik die middag gekregen had. Ik haalde het uit mijn broekzak en zag dat mijnheer Kalend Krulhaar, alias Rechunpa, een nijver baasje was die niet had stilgezeten: Artist, Teacher, Healer, Founder & Principal of ProKulturgut.Net.e.V., Rector of Akademie der Culturen NRW, Artdirector of ArtPro – MediArt – Metamorphose, CEO of Monte Alegre – ArteCreativa Hispano SL.

Het toekomstige spirituele woonoord kampte begin dit jaar niet alleen met ‘Bewegende Grond’

Waarschijnlijk zou hij al die titels nog hard nodig hebben ook bij het realiseren van Utopia: het vinden van mensen die gek genoeg zouden zijn om in zijn maniakale plannen te investeren, het verkrijgen van een bouwvergunning (schier onmogelijk, vorig jaar is de burgemeester van dit gebied de gevangenis ingedraaid wegens steekpenningen en bouwfraude en zijn opvolger kijkt wel link uit hetzelfde pad op te gaan en geeft nog slechts vergunningen af als ware het relikwieën. Daarnaast heeft een bouwvergunning voor dat stuk land weinig zin, het is ‘Bewegende Grond’ en daarop bouwen is sowieso uit den boze), het inlossen van de schulden die op het terrein rustten en dan nog eens de hele weg door de Spaanse bureaucratie… Hoe het ook zij, ik wenste hem in gedachten veel sterkte, mezelf welterusten en dook mijn bed in.

Uitgerust opende ik de volgende morgen mijn ogen en een half uur later mijn mailbox. Het eerste wat ik aantrof was een pagina’s lange mail van… onze nieuwe buurman. Nou ja, een mail? Een projectplan voor een ‘World-Fusion Musikprojekt 2011’ in de grotten van Nerja! Stomverbaasd keek ik hoe mijn naam en instrument als eerste op het lijstje deelnemende muzikanten prijkte, gevolgd door Kalend Krulhaar Rechunpa op neusfluit en een heel scala aan coryfeeën uit de wereld van de intuïtieve muziek (?!).  Al zeiden de namen op het lijstje me niets, ik ben meer van de wereld van rock  met ballen. Duidelijk was echter wel dat hij niet had stilgezeten. Bij het verder lezen begon mijn onderkaak last te krijgen van de zwaartekracht: ons huis zou de basis gaan vormen voor bijeenkomsten en vergaderingen, repetities en overnachtingen (inclusief hap en drank) van de wereldsterren en tussen de regels door viel te lezen dat een investering in het project onzerzijds niet meer dan natuurlijk was. Had ik iets gemist de vorige dag? Was ik slachtoffer van de Duits-Engels-Spaanse Babylonische spraakverwarring? Gelukkig wist José me gerust te stellen en stuurde onze waarde Rechunpa nog dezelfde dag een mailtje terug dat aan duidelijkheid niets te wensen over liet.

’s Avonds kon ik dan ook met een gerust gemoed de slaap vatten. Midden in de nacht schoot ik wakker. Ik had gedroomd dat ik in de grotten van Nerja was opgesloten met een cohort zweverikken, gewapend met neusfluiten en cimbalen, en met levenloze glimlachen op hun gezicht.

Mijn God: de nieuwe buren komen!

(Met dank aan José)

6 reacties op “Gastblog Renata Oosterveen: Enge Buren”

  1. Luana zegt:
    Hahaha! Een goede buur is beter dan verre vrienden! Oh wat had ik graag om een hoekje willen gluurburen. Een tip: werp een enorm heavy rock ‘n roll geluidsmuur op! Mustang Renata plays the krullen van ’s buurmans kop!
  2. Corrie Reuvers zegt:
    Oeps da’s schrikken!!!Hoop dat José z’n mailtje helpt.
    Op dit soort buren zaten jullie niet te wachten denk ik (als je al op buren zat te wachten).
  3. Ingrid zegt:
    hahahaha, heerlijk om te lezen! En wat fijn om in het bezit te zijn van een enorm vermogen om het allemaal heel levendig te visualiseren!Een wisselend schouwspel van uiteenlopende plaatjes is het resultaat!
    Wens jullie een buurloze tijd toe!
  4. Rob zegt:
    Hoi. Gaaf stuk, jeetje wat kan jij goed schrijven;.veel humor en prachtige zinnen! Als ik zoiets lees, snap ik het en zou ik zulke zinnen zelf kunnen bedenken (denk ik dan). Tot ik het probeer; dan valt het vies tegen. Ik stel me jullie bij het ontbijt voor…:lezen jullie dan elkaars neergeschreven hersenspinsels voor?Altijd als ik mannen zie die hun haar van de ene zijkant naar de andere kant hebben gekamd om hun kale “bovenhoofd” te verbergen, gruwel ik. Nu ik zelf steeds kaler word, doe ik dát kammen niet, maar heb wel stiekem (op advies van mij kapster) m’n haar “ nonchalant” in plukjes laten knippen en naar voren gekamd. De inhammen zijn minder duidelijk en volgens haar “lijk ik een stuk jonger”(mm?!). Het valt me ook altijd op dat mensen die zeggen dat ze het niet erg vinden om kaal te worden, zelf geen aanleg daar voor hebben of (zoals jouw geliefde) nog een mooie kop met haar hebben! Ik vind het heel erg, maar leg me er maar bij neer, zeker na jouw beschrijving van je Duitse bezoekers!
    Fijn weekend en groeten uit (nog steeds) koud Den Haag, Rob Strengers.
  5. Fred zegt:
    Erg leuk geschreven!
  6. Viathou en James zegt:
    Wow Renaat, ga zo door je hebt er weer een paar leesfans bij.

Geplaatst in gastblog Renata Oosterveen | Getagged | 1 reactie

OPROEP VOOR EEN VEILIGE PLEK

“Na een aardbeving komen we meteen in actie. We helpen de slachtoffers en kijken daarna pas waarom de huizen zijn ingestort. Nu is er alleen maar aandacht voor de vraag waarom de huizen zijn ingestort.”

2e Paasdag was er een bijeenkomst in de Geertekerk te Utrecht. Twintig slachtoffers van seksueel misbruik door de katholieke kerk waaronder drie vrouwen vertelden daar hun verhaal. Een bewogen dag en voor mij een vol herkenning. In elk verhaal zaten wel elementen die ook op mezelf van toepassing waren.

Hoe moeilijk het is om met je verhaal naar buiten te komen, zelfs in een besloten bijeenkomst, bleek uit het feit dat een aantal aanwezigen het uiteindelijk toch niet aandurfde.

Dat was echter geen verrassing voor me; van de 146 bij mij bekende slachtoffers die ik per email uitgenodigd had om naar Utrecht te komen om daar hun verhaal te doen hadden maar 2 mensen de stap gewaagd.

Na afloop waren twee dingen duidelijk:

1. Er moet een veilige plek voor de slachtoffers komen

2. We zullen daar zelf onze schouders onder moeten zetten

Bij Hulp & Recht voelt men zich niet veilig en terecht als ik de verhalen hoor. Van Deetman hoeven we niets te verwachten. Zijn (voor)onderzoek is vooral historisch en niet gericht op hulp aan slachtoffers.

Om die veilige plek te realiseren komen begin mei  een aantal ervaringsdeskundigen – laat ik onze groep die zich 2e Paasdag geformeerd heeft zo maar noemen, dat klinkt heel wat beter dan slachtoffers – in Nijmegen bijeen om daar een opzet te maken voor een ONAFHANKELIJK STEUNPUNT voor slachtoffers.

Een veilige plek waar slachtoffers zich kunnen melden.

Een veilige plek waar slachtoffers met hun verhaal heen kunnen.

Een veilige plek waar slachtoffers de weg gewezen wordt in de mogelijkheden van eventuele psychische opvang en juridische bijstand.

Een veilige plek waar ook de partners van slachtoffers – een groep die tot nu toe “vergeten” wordt – terecht kunnen.

Onze opzet voor dit ONAFHANKELIJKE STEUNPUNT zullen we daarna aan de 2e Kamer doorgeven zodat zij het bij de regering kunnen neerleggen. Want dáár hoort het. Het is de politiek die toegestaan heeft dat er een (kerkelijke) staat binnen de staat heeft mogen bestaan. Het is de politiek die de katholieke kerk daarmee een vrijbrief heeft gegeven om het misbruik te verdoezelen met het gevolg dat het decennia lang gewoon door kon gaan.

Om de 2e kamer te laten zien dat onze oproep voor dit onafhankelijk steunpunt de wens is van veel mensen roep ik hierbij iedereen die het daarmee eens is op de tekst

Ik vind dat de regering ervoor moet zorgen dat er een onafhankelijk steunpunt komt voor slachtoffers en hun omgeving van seksueel misbruik door de katholieke kerk

te mailen naar eenveiligeplek@gmail.com

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 7 reacties

7000 nieuwe slachtoffers van misbruik binnen de katholieke kerk in Nederland

Sinds eergisteren zijn er in Nederland ca. 7000 nieuwe slachtoffers van misbruik binnen de katholieke kerk bijgekomen.

Slachtoffers die niet naar Hulp en Recht kunnen gaan.

Slachtoffers die zich niet kunnen melden bij Dhr. Deetman.

Slachtoffers die door de media vergeten worden.

Slachtoffers die nergens hun verhaal kwijt kunnen.

Het Vaticaan heeft altijd benadrukt dat Paus benedictus XVI geen rol speelde in het tegenhouden van het bestraffen van schuldige priesters in de tijd dat hij hoofd was van de Congregatie voor de Geloofsleer.

Eergisteren echter publiceerde Associated Press een brief uit 1985 waaruit onomstotelijk blijkt dat hij geweigerd heeft een Amerikaanse priester die kinderen seksueel misbruikte uit zijn ambt te zetten. Hij was bezorgd over het effect dat het ontslag kon hebben op “het heil van de universele kerk.”

Het vermijden van een schandaal was belangrijker dan het beschermen van kinderen.

_47619480_009087958-1.jpg

Eerst waren het nog de gezagsdragers van een lager echelon zoals bisschop van Luyn en kardinaal Simonis die logen over het misbruik binnen hun organisatie. Nu echter staat vast dat de absolute leider van de katholieke kerk en de plaatsbekleder van Christus op aarde liegt.

Voor de 7000 religieuzen die Nederland nog telt, priesters, broeders, fraters en zusters die zich hun leven lang in dienst gesteld hebben van hun medemens, in de missie, als pastoraal werk(st)er of anderszins moet deze onthulling over hun kerkelijke leider als een ramp overkomen. Ineens is het laatste restje houvast voor hen verdwenen.

Dat de katholieke kerk keihard aangepakt moet worden staat voor mij als een paal boven water. En niet alleen de misbruikers moeten gestraft worden, ook degenen die het hebben laten gebeuren en voortduren moeten aan de schandpaal genageld worden. Ook al is hij nu paus.

Aan “de dictatuur van het Vaticaan” zoals Rik Devillé, de emeritus pastoor van het Belgische Buizingen, het noemt moet voor eens en voor altijd een einde gemaakt worden. Ik heb sinds ik misbruikt ben helemaal niets meer met de katholieke kerk. Dat weet u. Ik blijf er het liefst zo ver mogelijk vandaan. Maar ik zie de religieuzen van Nederland dan ook niet meer als onderdelen van de katholieke kerk. Voor mij zijn het slachtoffers die nergens naar toe kunnen en alleen hun geloof nog maar hebben om op terug te vallen.

Als iets rot blijkt te zijn, moet je die rotte plek eruit snijden. Dan hou je het goede stuk over.

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 5 reacties

De homo’s hebben het gedaan. Een laatste stuiptrekking?

In een poging verklaringen en zondebokken te vinden heeft de rooms-katholieke kerk zich maar weer eens overgegeven aan een ouderwets potje homo-bashing.

Het aanvoeren van eerdere verweren en theorieën bleek niet het verwachte positieve effect op te leveren. Diepgewortelde antisemitische neigingen die zich op onnavolgbare wijze nu opeens op de rooms-katholieke kerk bleken te richten, publiciteitsstunts van een overprikkelde mediageile maatschappij, een complot van zionisten die er, zoals men weet al sinds Christusheugenis geen been in zien om christenen ‘aan het kruis te nagelen’ en zelfs het ‘wir haben es nicht gewusst’-credo bleek niet het Vaticaangewenste effect te sorteren.Daarom werd vandaag maar besloten de gouwe ouwe afschrikkende werking van broederliefde weer eens van stal te halen. De homo’s hebben het gedaan: natuurlijk, zeker als je het document Persona Humana uit 1975 van de Congregatie voor de Geloofsleer erop naleest. Hierin staat in de paragraaf over homoseksualiteit:

“Dit oordeel van de Heilige Schrift laat echter niet toe te besluiten, dat al degenen die aan deze misvorming lijden daardoor in persoonlijke schuld staan; desalniettemin bewijst het, dat handelingen van homoseksualiteit naar hun intrinsieke aard ongeordend zijn en op geen enkele manier ooit kunnen worden goedgekeurd.”

Misvorming, afwijking, ziekte, het onstuitbare homoseksualiteitvirus waart over deze planeet en – ondanks de uit 2005 stammende richtlijn geen homoseksuelen toe te laten op priesteropleidingen – nu dus ook binnen de muren van de rk-kerk.

Vast geïnspireerd door de uitlatingen van de Amerikaanse ex-generaal John Sheehan, die de val van Srebrenica weet aan de aanwezigheid van homoseksuelen in de Nederlandse gelederen, wijst het Vaticaan nu wanhopig weer een nieuwe zondebok aan voor haar ontaarding.

Zolang zij de hand maar niet in eigen boezem hoeft te steken; het celibaat is blijkbaar nog steeds heilig en onaantastbaar.

Is dit een van de laatste stuiptrekkingen van een archaïsch instituut?

Het begint er op te lijken.

(met dank aan Renata)

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 4 reacties

How it started…

A young monk arrives at the monastery. He is assigned to helping the other monks in copying the old canons and laws of the church by hand.
He notices, however, that all of the monks are copying from copies, not from the original manuscript. So, the new monk goes to the abbot to question this, pointing out that if someone made even a small error in the first copy, it would never be picked up. In fact, that error would be continued in all of the subsequent copies.
The abbot says: “We have been copying from the copies for centuries, but you make a good point, my son.”
He goes down into the dark caves underneath the monastery where the original manuscripts are held as archives in a locked vault that hasn’t been opened for hundreds of years.

Hours go by and nobody sees the old abbot.
So, the young monk gets worried and goes down to look for him. He sees him banging his head against the wall and wailing: “We missed the ´R´! We missed the ´R´!”
His forehead is all bloody and bruised and he is crying uncontrollably.

The young monk asks the abbot: “What’s wrong, father?”
With a choking voice, the old abbot replies: “The word was celibrate!”

pater-noster_3d.jpg

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

Gastblog Roel Verschueren: Misbruik in België

Hij noemde me een smerige atheïst en ‘nestbevuiler’.

“Komt ervan. Je had je maar aan de regels moeten houden.” Wat die regels waren stond in zijn e-mail niet vermeld. En dat ik me maar beter realiseer dat dit alles voorbij gaat. En dat tijd altijd in het voordeel van de kerk heeft gespeeld. De kerk overleeft, al meer dan 2000 jaar. Ik zal daar niets aan veranderen. Met mijn “vuilspuiterij” niet, met mijn artikels in De Standaard en De Tijd niet, de misbruikten niet, niets wat in de pers verschijnt zal de kerk veranderen.

Ik krijg eerlijk gezegd meestal meer zalfachtige e-mails dan deze. Hoewel het bericht over de kerk ging, ontbrak elk verband met God. De boodschapper probeerde twee pagina’s verder nog ergens moralistisch te zijn, maar sinds Professor Vermeersch weet ik dat God ook gebonden is aan moraal.

Ik probeerde de mensen die me hun misbruikverhalen stuurden ervan te overtuigen om er iets mee te doen. Ze openbaar te maken, via welke weg dan ook. Vandaag is de pers blijkbaar de enige veilige haven, hoewel eens aangemeerd, ook daar de moed ontbreekt om het schip dieper op zee te brengen. En als de slachtoffers er niet zelf willen naar buiten komen, of ze me dan zouden toelaten dat in hun plaats te doen. Ik beloofde geen namen te noemen, als ze dat niets wensten. Dat ze zelf moesten bepalen welk fragment van welke zin uit een bladzijdelange verhalen ik kon gebruiken, welke mogelijke verwijzing ik best weglaat zodat ze niet in verband zouden worden gebracht met de uitspraak. Te schrappen wat te veel is, toe te voegen wat ik zelf uit respect, misschien wel uit gêne, heb weggelaten en dan van hen toch zou mogen. Het is dansen op een te slap gespannen koord. Elk woord gewikt en gewogen. Misbruik kent geen vallen naar links of naar rechts. Vertellen over misbruik is staan of vallen. Vallen dus.

“Ik besefte niet dat wat hij deed niet paste. Dat dit misschien iets was wat ik nog niet kende en anderen wel. Dus ik liet het de eerste keer gebeuren. De fout van mijn leven.”

“Ik weet nu dat hij me door de lagere school heeft geholpen. Ik was 10, een gemiddeld onopvallende leerling. Altijd “plaats” zestien in mijn rapport, punten telden niet, plaats was voor de ouders belangrijk, in een klas van vierentwintig. En plots, vierde studiejaar, tweede van de klas. Eerste zou te veel opgevallen zijn, tweede was me een jaar lang niet onbelangrijk, spijts wat ik daarvoor moest doen. Ik vergeef het me vandaag nog altijd niet. Ik ben niet stom, ik weet toch wat daar toen gebeurde. De man is dood. Ik heb mijn rapporten nog voor me liggen. Ik heb nog altijd het gevoel dat ik het was die mijn punten veranderde.”

“Hij trok me op aan mijn oren, ik woog amper 35 kilo, maar hij liet me hangen, twintig centimeter van de grond, ik dacht dat mijn oren zouden afscheuren. De prefect had een zogezegd probleem: één nier, en daardoor was hij wat harder, omwille van de pijn, en dat werkte hij dan uit op ons. We moesten dat begrijpen. We moesten dat aanvaarden. Tot één van ons, die aan zijn “fabrissen” werd omhoog getrokken, hem een schop in zijn kruis gaf. En dan stond hij daar met korte haartjes tussen zijn duim en wijsvinger, en maakte zich belachelijk bij de vrienden die toekeken. Ik was de held, maar niet voor lang. Daarna was de hel los.”

“Mijn moeder heeft nooit begrepen waarom ik plots zo goed presteerde. Ze was gewoon fier, en ik elf. Ik wou dat zo houden. En mijn vader was trots, en mijn vrienden nijdig. En mijn leraar lief. Hij gaf me de antwoorden op de vragen van het examen van de volgende dag. Ik vraag me vandaag nog altijd af hoe het komt dat ik begreep wat hij wou. Dat ik langzaam zijn ‘bondgenoot’ werd. Zijn “préferé”, zijn lieveling.”

“Ik wil hem het liefst gewoon opzoeken, de deur openen, een wapen nemen en schieten. Ik stel me voor dat dit me genoegdoening zou kunnen geven, maar waarschijnlijk is zelfs dat nog niet genoeg.”

“Hij zei me dat ik spaarzaam moest zijn met mijn zaad. Dat ik maar ‘recht’ had op zoveel ejaculaties. En dat elke zaadlozing met hem, mij drie extra goddelijke zaadlozingen zou opbrengen voor later.”

“Hij stonk. Dat weet ik nog heel goed. En hij had een ruwe baard. Ik heb me in het eerste jaar Latijn gewoon laten buizen om van hem vanaf te zijn. Er was geen afdeling ‘moderne’ in de school, dus als ik gebuisd was moest ik wel ergens anders naartoe.”

“De man was godverdomme aalmoezenier. Ondertussen bijna heilig verklaard. Eerst gewoon priester, leraar Latijn en godsdienst, dan hogerop en verantwoordelijk voor het hele college. Geen kat had me geloofd. Niemand zou me geloven. Waarom zou ik je toelaten daarover te schrijven, me bloot te geven, hem aan te klagen. Het varken stierf vorig jaar. De geur gaat niet weg, maar met iemand van de kerk wil ik nooit meer praten.”

“En dan vroeg ik me af waarom ik eigenlijk niet gewoon ‘nee’ zei. Ik weet niet meer wanneer ik me dat afvroeg, het kan ook zijn dat dit pas later kwam. Maar ik had ‘nee’ moeten zeggen, misschien had het geholpen. Misschien had hij dan zijn handen thuis gehouden, mij gerust gelaten, iemand anders gezocht. Ik heb het maar aan iemand kunnen vertellen als ik 53 werd. Toevallig, hij begon er over, over wat hij zelf had meegemaakt, en ik begon gewoon te wenen. En te vertellen. En dan kwam alles naar boven. Ik ben nu 59 en ween nog elke dag.”

“Ik kan de kranten niet meer lezen. Mijn vrouw zegt dat het me zou helpen. Dat ik daardoor begrijp dat ik niet de enige was. Maar wat voor een troost is het, te weten dat ik niet de enige was? Het maakt mij alleen maar zieker.”

“Ik dacht toen dat het normaal was dat ik probeerde ander jongens te zoenen in het internaat. Dat ik hetzelfde deed als wat hij met mij deed. Dat we ons stiekem verstopten en elkaar aanraakten, eigenlijk lief hadden. Tot ik mijn eerste liefje tegenkwam, en wegliep om te kotsen. Toen kwam alles bij me naar boven, alles wat ik daarna nog zo lang zou verdringen.”

“Ik wil geen geld, ik wil geen therapie, ik wil met niemand praten, ik wil geen meldpunt. Ik wil wraak, en weet niet hoe die te organiseren. Binnen drie maanden spreekt niemand hier nog over, dan is de pers moe, zijn de lezers moe, en vervaagt het probleem. Maar niet voor mij.”

In “Die Zeit” van deze woensdag staat een interview met Klaus Mertes, het schoolhoofd van het elite-Canisiuscollege uit Berlijn, de man die in januari 2010 in Duitsland alles aan het rollen bracht. Hij nam de moedige beslissing, na enkele meldingen van misbruik jaren geleden in het college waar hij nu verantwoordelijk voor is, om alle leerlingen die in die periode aan de school zaten een brief te schrijven met het verzoek met hun verhaal te komen. Alles wat in Duitsland sindsdien aan de oppervlakte is gekomen is aan hem te danken. Op de vraag wat zijn grootste kritiek is aan de Duitse bisschoppen antwoordt hij: “De angst is het hoofdprobleem. Ik ken die ook, die heb ik ook. De bisschoppen echter die zichzelf nu bijna als slachtoffer positioneren, brengen de gehele kerk in diskrediet… ik denk soms, zo ontstaat geschiedenis die zich van onderuit naar boven schrijft, ongepland, zo ontwikkelt zich een gans eigen dynamiek. Het misbruikthema omvat alle fundamentele vragen van de christelijke spiritualiteit.”

In Oostenrijk groeit elke dag de kritiek op de aanstelling van Waltraud Klasnic als “onafhankelijke” aan het hoofd van het door het Bisdom ingerichte meldpunt voor misbruik binnen de kerk. Ze werd door Christoph Kardinaal en Graaf von Schönborn aangekondigd als oplossing, als absoluut neutraal persoon die haar functie opvatte als een “erefunctie”, wat in Oostenrijk een duidelijke betekenis heeft: ze doet het “uit eergevoel”. Dus niet betaald, vrij van financiële opdrachtgevers, uit burgerzin. Dat ondertussen uitgelekt is dat ze zich via haar PR-firma toch ruimschoots laat vergoeden voor “lopende kosten”, vervoer, telefoonkosten verbonden aan het crisisnummer dat ze ondertussen naar het PR-bureau heeft afgeleid en dus bemand moet worden (de vraag is door wie met welke bevoegdheid en opleiding?), werkt niet bepaald in haar voordeel.

Aanmodderen is het woord. Van het ene trieste model naar het andere.

In Duitsland werd deze week een echte onafhankelijke commissie opgericht, door de staat georganiseerd, dus onafhankelijk van de kerk. Verjaring wordt afgeschaft, ook slachtoffers die weten dat hun daders ondertussen gestorven zijn, vinden daar een oplossing. Het ontmoedigen is in Duitsland gestopt.

Vraagt iemand in een e-mail: “Maar wat willen al die zogezegde slachtoffers dan? Ze willen niet praten met bestaande meldpunten, ze willen geen geld, ze willen geen medelijden. Willen ze eigenlijk wel dat er een oplossing komt? Of wentelen zich liefst in hun slachtofferrol?”

Nee, kijk gewoon naar “Koppen” van deze week op VRT. Twee moedige mannen getuigen. Aangrijpend en onthullend tegelijk. En dan nog slaagt de VRT erin aan het einde van deze tien minuten openbaring het noodnummer 078 15 30 70 – Contactpunt voor seksuele misbruiken binnen het kader van pastorale relaties – te vermelden. Bij gebrek aan iets anders. Bij gebrek aan interesse voor het echte probleem. Kritiekloos, alternatiefloos, zonder vragen over hoe het nu echt verder moet, zonder oog voor de “morgen” van de slachtoffers. Zo lang de kerk zelf, of de overheid als plaatsvervangende schaamte, er niet in slaagt te begrijpen wat slachtoffers willen, blijft het deksel op de ketel. En dat beseffen zowel de kerk als de staat in België maar al te goed. Onafhankelijkheid van het meldpunt, opheffing van verjaring, financiële compensatie waar nodig, ook als de daders gestorven zijn, nederigheid van de kerk en haar dienaars, schuldbekentenis en verzoek tot vergeving, begrip en respect voor de gevolgen waarmee de slachtoffers sinds jaren moeten leven, en nog eens nederigheid, als enig aanvaardbaar alternatief voor de arrogantie die – ook in België – vandaag nog altijd het gezicht is dat de kerk vertoont.

Met dank aan de mensen die me in vertrouwen namen, ik hoop hun vertrouwen niet geschonden te hebben. En mijn belofte staat: ik laat dit niet los.

Roel Verschueren, Wenen 14 april 2010 – http://www.verschueren.at

Geplaatst in Misbruik | Getagged | Een reactie plaatsen

5 mei bevrijdingsdag!!

Al een paar weken doe ik mijn uiterste best om het woord misbruik uit mijn hoofd te zetten. Ik wil het namelijk uit mijn systeem hebben en weer verder kunnen gaan met mijn leven. Maar net als stoppen met roken blijkt stoppen met denken eraan ontzettend moeilijk. Altijd is er wel het excuus om te kijken of er op twitter geen nieuwe gegevens boven water zijn gekomen, altijd wel valt je oog op juist dat stukje van je internetkrant waar het woord rooms katholieke kerk, broeder, frater, pater, priester, bisschop, kardinaal of paus in de aanhef staat.

Het is een verslaving geworden, je kunt niet meer zonder lijkt het wel. Je “rookt” de hele dag, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Terwijl je daarvoor toch 45 jaar gestopt was.

“Roken kan ernstige schade aan de gezondheid toebrengen” staat er op een pakje sigaretten. Misbruik ook, merk ik nu.

Daarnaast is het ook net als roken schadelijk voor je omgeving. Men staat er misschien niet bij stil maar je geliefde “rookt” ook mee, je kinderen “roken” mee, je vrienden.

Vreemd eigenlijk dat de media het daar nooit over hebben. Niet sensationeel genoeg?

Er is maar één remedie: stoppen! Gewoon het M–woord schrappen!

Oké, dat is dus duidelijk. Nu nog een datum.

Het beste zou vandaag zijn natuurlijk. Maar dat is misschien te bruusk, ik moet toch even af kunnen kicken, denk ik. En 4 mei heb ik een etentje met een bevriend medeslachtoffer en zijn vrouw, dus dan zal er wel “gerookt” worden.

Weet je wat? Ik stop 5 mei, op Bevrijdingsdag! Toepasselijk toch?

Toevallig is het dan ook precies 2 maanden geleden dat ik hier in Spanje aan RTL mijn interview gaf. Een interview waarvan ik vond dat ik het moest geven en waarvan ik dacht dat het geen kwaad kon. Net als die ene sigaret die je na jaren gestopt te zijn bij een bijzondere gelegenheid opsteekt. Daarvan denk je ook: het blijft bij die ene, hierna stop ik weer.

5 mei dus, deal Hennekam!

En Pater Noster?

Dat wordt weer een verhaal. Het verhaal van een internaatsjongetje dat warmte en genegenheid zocht en wiens vertrouwen in de mensen die voor hem zouden zorgen langzaam maar zeker beschaamd werd.

Het verhaal van een jongetje wiens droom in duigen viel.

Geplaatst in Misbruik | Getagged , , , , | 1 reactie